Salam Bahagia..
Sebut sahaja ujian dan peperiksaan, maka semua mengeluh. Ada pro dan kontra. Manusia dilontar ke dunia ini pun gara-gara "gagal" dalam ujian & peperiksaan, subjeknya "Keimanan & Ketakwaan". Maka hidup manusia penuh dengan segala macam ujian dan peperiksaan.
Berbalik pada Ujian & Peperiksaan dalam konteks akademik, ianya berlaku sejak mulanya peradaban manusia. Apakah perlunya peperiksaan ini dalam konteks pendidikan? Bagi saya..memang perlu. Objektif peperiksaan amat mudah iaitu untuk mengesan, menilai dan seterusnya mengiktiraf kebolehan, kepakaran dan pencapaian seseorang dalam bidang tertentu. Ini ialah asas Peperiksaan. Lazimnya kebolehan dan pencapaian seseorang itu selari dengan pencapaiannya dalam sesuatu peperiksaan. Namun ada kalanya keputusan peperiksaan itu tidak menggambarkan pencapaian sebenar seseorang. Bagi mereka yang menyokong klise ini mempunyai berbagai alasan. Antaranya, katakan seorang pelajar pintar itu, jatuh sakit semasa menduduki peperiksaan, sudah tentu pelajar tersebut mungkin tidak boleh menjawab dengan baik berbanding sewaktu dia sihat. Yang lainnya berpendapat adalah tidak adil dan tidak masuk akal bila mana pelajaran yang dipelajari selama 2 tahun umpamanya, hanya diuji dalam tempoh 2 atau 3 jam di bilik peperiksaan. Pendapat pendapat ini kadang kala mempunyai asas. Sehubungan dengan itu, saya amat kagum dan berbangga dengan Kementerian Pelajaran Malaysia. Kementerian kita amat cepat 'menghidu' kepincangan-kepincangan ini. Justeru itu, bagi memberi peluang yang lebih terbuka, adil dan munasabah, maka berbagai kaedah pengujian diperkenalkan. Antaranya ialah Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). Kebolehan pelajar ditaksir di sekolah dalam pelbagai subjek. Dan ianya diambil kira sebagai tokoktambah nilai dalam peperiksaan awam. Secara kasarnya begitulah ujian dan peperiksaan di sekolah di negara kita.
Di sebalik isu ini, muncul pula isu lain. Pada zaman 60an dan mungkin lebih awal dari itu, nilai keputusan peperiksaan, contohnya, peperiksaan Darjah 6 (dulu-dulu) amat tinggi sekali. Kehidupan seseorang mungkin berubah dengan adanya "Sijil Darjah 6" ini, itu belum lagi diambil kira LCE/SRP, MCE/SPM dan HSC/STP. Sungguh tinggi, dan memang amat tinggi nilainya sijil-sijil dari peperiksaan berkenaan.
Kadang-kadang sebagai seorang pendidik, dan juga sebagai pendokong setia dasar kerajaan, memang panas juga telinga ini apabila terdengar sindirin-sindirin (yang memang berasas) yang memperlekehkan sijil UPSR, PMR dan SPM. Persoalan mereka, "Cikgu, sijil UPSR dan PMR tu untuk apa bah, cikgu?" Dan seperti biasa, saya senyum dan beredar. Memang saya tak ada jawapan.
Thursday, July 8, 2010
Monday, July 5, 2010
UPSR dan PMR
Salam Bahagia..
Sebagai yang menurut perintah permintan YAB Timbalan Perdana Menteri @ Menteri Pelajaran agar isu pemansuhan atau pengekalan UPSR & PMR tidak banyak diperdebatkan kerana ianya masih di peringkat perbincangan..maka tak banyak ruang untuk saya meluahkan pendapat..tambahan pula blog saya ini sudah di'attachkan' dengan blog KPM. Saya percaya apa sahaja perancangan atau dasar yang akan menyusur selepas ini, sudah tentulah mengambil kira segala aspek. Kita tunggu dan lihat.
Sebagai yang menurut perintah permintan YAB Timbalan Perdana Menteri @ Menteri Pelajaran agar isu pemansuhan atau pengekalan UPSR & PMR tidak banyak diperdebatkan kerana ianya masih di peringkat perbincangan..maka tak banyak ruang untuk saya meluahkan pendapat..tambahan pula blog saya ini sudah di'attachkan' dengan blog KPM. Saya percaya apa sahaja perancangan atau dasar yang akan menyusur selepas ini, sudah tentulah mengambil kira segala aspek. Kita tunggu dan lihat.
Tuesday, June 8, 2010
Teacher's Day Speech
Pertama sekali, saya ingin mengucapkan berbanyak banyak terima kasih kepada semua kerana memberi ruang kepada saya selaku {Pengerusi Kelab Staf SMK Pekan Kota Belud untuk menyampaikan kata kata aluan dalam Majlis Sambutan Hari Guru peringkat sekolah kita pada pagi ini.
Pada tahun ini, sekali lagi dengan semangat tema Guru Pembina Negara Bangsa, kita, GURU, melangkah setapak lagi dalam arena profesion mulia penuh cabaran ini.
Tuan tuan dan puan puan,
Sebenarnya tiada kata-kata yang dapat diungkapkan untuk menggambarkan kemuliaan guru. Masyarakat masih menyanjung tinggi guru. Tetapi, kita seharusnya bermuhasabah diri apakah sanjungan dan kemuliaan yang ada pada profesion ini dan kemudiannya ditumpangkan pada kita yang pada asalnya hanyalah individu biasa masih kekal mulia? Adakah rasa gah jadi guru sedikit sebanyak telah menambahkan sifat egois kita?
Tuan tuan dan puan puan.
Dalam masyarakat dahulu dan juga sekarang, kumpulan guru dilihat dan dianggap golongan terpelajar dan berilmu tetapi bak kata ungkapan “Little Knowledge is dangerous” , ada kalanya kita senang serta selesa dengan ilmu yang ada, lantaran menghindarkan diri kita dalam pencarian dan penambahan ilmu. Ada kalanya kita sedar akan situasi ini, tetapi oleh kerana kita dibayangi oleh perisai kekebalan istilah GURU, maka kita meremehkan perkara lain terutamanya dalam proses mencari ilmu baru yang relevan dengan profesion kita. Sebagai contoh, Kalau 15 tahun yang lepas, komputer merupakan satu benda yang cukup asing sekali tetapi sekarang ianya merupakan antara komponen penting kehidupan. Cukup banyak cabang cabang ilmu pendidikan yang harus kita terokai. Ilmu-ilmu ini bukan hanya dalam pedagogi semata-mata tetapi segala urusan berkaitan pendidikan seperti pengurusan dan pentadbiran pendidikan.
Tuan tuan dan puan puan,
Kerjaya Guru bukan sekadar kerja semata-mata. Kalau kita renung kembali, sebenarnya kita membina kehidupan kita dengan hasil usaha kita sebagai guru. Walaupun imbuhan kewangan tidak menjanjikan kemewahan, sekurang kurangnya ‘dayung sudah di tangan, perahu sudah di air’. Namun amat pincanglah fikiran dan peradaban kita sekiranya kita masih berpendapat bahawa kerjaya guru hanyalah sebagai satu bentuk kerja atau ‘job’. Dalam semua fahaman agama, kita percaya bahawa satu taraf yang amat tinggi, digazetkan untuk guru. Maka, selain daripada sejenis pekerjaan, ianya juga merupakan satu ibadah. Bila ianya disamakan dengan ibadah, maka apakah pula istilah yang sesuai yang patut kita labelkan pada tempat kita “beribadah” ini? Apakah tertib yang harus kita amalkan? Kita harus fikirkan bersama.
Tuan tuan dan puan puan,
Bagi mereka yang baru sahaja menempuh alam perguruan ini, saya percaya tuan tuan dan puan puan telah bernekad untuk membawa diri masing masing ke tahap yang lebih tinggi dari hari semalam dan bagi mereka yang telah matang dalam bidang ini jangan jadikan diri dibuai bayangan mimpi indah malam tadi. Saya amat tertarik dengan cogankata sekolah kita iaitu “Berilmu dan Berketerampilan”. Sebelum kita semaikan cogankita ini pada anak anak pelajar, semaikanlah ia dulu dalam sanubari kita. Dua perkataan iaitu “berilmu” dan juga “berketerampilan” amat sesuai jika ianya menjadi satu tanda aras dalam diri kita. Saya juga ingin menyeru pada rakan rakan guru dan juga sebagai peringatan pada diri saya sendiri agar jangan goyah, kecewa dan alpa dengan segala bentuk cabaran yang kita hadapi dalam tugas harian kita, bak kata pepatah, “ular menyusur akar, tak hilang bisanya”. Kita seharusnya jangan sekali –kali tunduk dengan cabaran yang datang dalam berbagai bentuk, contohnya, suasana kerja, persekitaran masyarakat, mutu kesihatan, dan berbagai bagai lagi yang sentiasa mencari ruang kelemahan kita. Sebagai satu keluarga warga pendididik, kita seharusnya bersatu dalam apa jua keadaan dan tidak seharusnya bersikap bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing tetapi hendaklah “cubit paha kiri, paha kanan turut rasa sakit”.
Tuan tuan dan puan puan,
Masyarakat yang memuliakan guru, turut juga mengaibkan guru, dengan bidalan, “kalau guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari”. Justeru itu kita juga harus sentiasa berwaspada dengan tutur kata, tingkah laku dan segala amalan kita agar ianya tidak mengiyakan bidalan tadi. Selain dari menjalani kehidupan sebagai seorang guru, kita jangan lupa bahawa kita juga adalah penjawat awam. Maka kita tertakluk dengan segala macam peraturan etika dan peraturan perkhidmatan. Tidak kira sesiapa sahaja di atas kita, sebagai penjawat awam kita tertakluk pada konsep “Government Of The Day”. Dalam perkara perkara sebegini kita tidak mempunyai banyak pilihan. Kita juga turut menjadi medium atau perantara untuk menyebarkan dasar dasar dan polisi kerajaan dan juga pelaksananya. Sekiranya kita beranggapan bahawa sesetengah dasar atau polisi kerajaan tidak berjaya terutamanya dalam arena pendidikan, maka kita harus sedar bahawa kita juga lah merupakan sebahagian kecil yang bertanggungjawab dalam menggagalkan perkara tersebut, sebagai contoh, seperti yang berlaku pada PPSMI. Kalau kita tidak menjadi garam untuk mengawet ikan, jangan pula kita bertukar menjadi ulat yang merosakkan ikan tersebut.
Akhir kata, saya juga mengambil kesempatan ini untuk merakamkan setinggi tinggi ucapan terima kasih dan penghargaaan saya khususnya kepada Tuan Pengetua yang banyak memberi sokongan dan dorongan, para pentadbir, ahli jawatankuasa Kelab Staf, semua warga SMK Pekan Kota Belud di atas sumbangan dan komitmen yang diberikan dalam menjayakan sambutan Hari Guru peringkat sekolah kita ini. Sesungguhnya setiap detik saya bersama tuan tuan dan puan puan serta anak anak pendidik , merupakan ‘guru’ saya kerana anda lah, saya berada di sini. Selamat Hari Guru. Terima kasih, Cikgu.
Pada tahun ini, sekali lagi dengan semangat tema Guru Pembina Negara Bangsa, kita, GURU, melangkah setapak lagi dalam arena profesion mulia penuh cabaran ini.
Tuan tuan dan puan puan,
Sebenarnya tiada kata-kata yang dapat diungkapkan untuk menggambarkan kemuliaan guru. Masyarakat masih menyanjung tinggi guru. Tetapi, kita seharusnya bermuhasabah diri apakah sanjungan dan kemuliaan yang ada pada profesion ini dan kemudiannya ditumpangkan pada kita yang pada asalnya hanyalah individu biasa masih kekal mulia? Adakah rasa gah jadi guru sedikit sebanyak telah menambahkan sifat egois kita?
Tuan tuan dan puan puan.
Dalam masyarakat dahulu dan juga sekarang, kumpulan guru dilihat dan dianggap golongan terpelajar dan berilmu tetapi bak kata ungkapan “Little Knowledge is dangerous” , ada kalanya kita senang serta selesa dengan ilmu yang ada, lantaran menghindarkan diri kita dalam pencarian dan penambahan ilmu. Ada kalanya kita sedar akan situasi ini, tetapi oleh kerana kita dibayangi oleh perisai kekebalan istilah GURU, maka kita meremehkan perkara lain terutamanya dalam proses mencari ilmu baru yang relevan dengan profesion kita. Sebagai contoh, Kalau 15 tahun yang lepas, komputer merupakan satu benda yang cukup asing sekali tetapi sekarang ianya merupakan antara komponen penting kehidupan. Cukup banyak cabang cabang ilmu pendidikan yang harus kita terokai. Ilmu-ilmu ini bukan hanya dalam pedagogi semata-mata tetapi segala urusan berkaitan pendidikan seperti pengurusan dan pentadbiran pendidikan.
Tuan tuan dan puan puan,
Kerjaya Guru bukan sekadar kerja semata-mata. Kalau kita renung kembali, sebenarnya kita membina kehidupan kita dengan hasil usaha kita sebagai guru. Walaupun imbuhan kewangan tidak menjanjikan kemewahan, sekurang kurangnya ‘dayung sudah di tangan, perahu sudah di air’. Namun amat pincanglah fikiran dan peradaban kita sekiranya kita masih berpendapat bahawa kerjaya guru hanyalah sebagai satu bentuk kerja atau ‘job’. Dalam semua fahaman agama, kita percaya bahawa satu taraf yang amat tinggi, digazetkan untuk guru. Maka, selain daripada sejenis pekerjaan, ianya juga merupakan satu ibadah. Bila ianya disamakan dengan ibadah, maka apakah pula istilah yang sesuai yang patut kita labelkan pada tempat kita “beribadah” ini? Apakah tertib yang harus kita amalkan? Kita harus fikirkan bersama.
Tuan tuan dan puan puan,
Bagi mereka yang baru sahaja menempuh alam perguruan ini, saya percaya tuan tuan dan puan puan telah bernekad untuk membawa diri masing masing ke tahap yang lebih tinggi dari hari semalam dan bagi mereka yang telah matang dalam bidang ini jangan jadikan diri dibuai bayangan mimpi indah malam tadi. Saya amat tertarik dengan cogankata sekolah kita iaitu “Berilmu dan Berketerampilan”. Sebelum kita semaikan cogankita ini pada anak anak pelajar, semaikanlah ia dulu dalam sanubari kita. Dua perkataan iaitu “berilmu” dan juga “berketerampilan” amat sesuai jika ianya menjadi satu tanda aras dalam diri kita. Saya juga ingin menyeru pada rakan rakan guru dan juga sebagai peringatan pada diri saya sendiri agar jangan goyah, kecewa dan alpa dengan segala bentuk cabaran yang kita hadapi dalam tugas harian kita, bak kata pepatah, “ular menyusur akar, tak hilang bisanya”. Kita seharusnya jangan sekali –kali tunduk dengan cabaran yang datang dalam berbagai bentuk, contohnya, suasana kerja, persekitaran masyarakat, mutu kesihatan, dan berbagai bagai lagi yang sentiasa mencari ruang kelemahan kita. Sebagai satu keluarga warga pendididik, kita seharusnya bersatu dalam apa jua keadaan dan tidak seharusnya bersikap bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing tetapi hendaklah “cubit paha kiri, paha kanan turut rasa sakit”.
Tuan tuan dan puan puan,
Masyarakat yang memuliakan guru, turut juga mengaibkan guru, dengan bidalan, “kalau guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari”. Justeru itu kita juga harus sentiasa berwaspada dengan tutur kata, tingkah laku dan segala amalan kita agar ianya tidak mengiyakan bidalan tadi. Selain dari menjalani kehidupan sebagai seorang guru, kita jangan lupa bahawa kita juga adalah penjawat awam. Maka kita tertakluk dengan segala macam peraturan etika dan peraturan perkhidmatan. Tidak kira sesiapa sahaja di atas kita, sebagai penjawat awam kita tertakluk pada konsep “Government Of The Day”. Dalam perkara perkara sebegini kita tidak mempunyai banyak pilihan. Kita juga turut menjadi medium atau perantara untuk menyebarkan dasar dasar dan polisi kerajaan dan juga pelaksananya. Sekiranya kita beranggapan bahawa sesetengah dasar atau polisi kerajaan tidak berjaya terutamanya dalam arena pendidikan, maka kita harus sedar bahawa kita juga lah merupakan sebahagian kecil yang bertanggungjawab dalam menggagalkan perkara tersebut, sebagai contoh, seperti yang berlaku pada PPSMI. Kalau kita tidak menjadi garam untuk mengawet ikan, jangan pula kita bertukar menjadi ulat yang merosakkan ikan tersebut.
Akhir kata, saya juga mengambil kesempatan ini untuk merakamkan setinggi tinggi ucapan terima kasih dan penghargaaan saya khususnya kepada Tuan Pengetua yang banyak memberi sokongan dan dorongan, para pentadbir, ahli jawatankuasa Kelab Staf, semua warga SMK Pekan Kota Belud di atas sumbangan dan komitmen yang diberikan dalam menjayakan sambutan Hari Guru peringkat sekolah kita ini. Sesungguhnya setiap detik saya bersama tuan tuan dan puan puan serta anak anak pendidik , merupakan ‘guru’ saya kerana anda lah, saya berada di sini. Selamat Hari Guru. Terima kasih, Cikgu.
Wednesday, June 2, 2010
Ten Warning Signs That Your Child Is Having Trouble in School
Believe it or not, some children fly through primary school. Their grades are great, their teachers love them, and homework is never a hassle. As teacher, we've met tese kind of pupils in our career. Along the road from year one to year six, most kids hit a few potholes. As a parent, it can be hard to know which problems fall into the "don't worry, it'll sort itself out" category, and which ones require you to step in. Here are some of the signs that we can look for:
01. Your child works extra hard on homework, but still gets C's and D's. A temporary dip in grades can be normal and due to some fleeting problem, but a habitual disconnect between earnest work habits and good grades should make you suspect that your child might have an undetected learning disability.
02.You find that your child is constantly distracted while doing his homework. Sometimes homework problems are just a matter of needing a snack or a little time to play. Occasionally, a change in venue helps-some kids concentrate better tucked in their rooms away from any possible distraction, others have an easier time buckling down if they sit at the kitchen or dining room table while Mom or Dad bustles around fixing dinner. But if these measures don't help, think about Attention Deficit Disorder (ADHD), a learning disability, or one of the conditions that mimics ADHD.
03.Your child usually does his work, but often can't find it when it's time to turn it in. Try some common-sense approaches to getting organized, but if these don't work, note that disorganization that severely undercuts a child's performance is a possible sign of ADHD.
04.Your child works hard and usually gets A's. The problem is, she seems overly upset at the prospect of getting anything less than an A. Children who are perfectionists sometimes suffer from stress-related symptoms (such as headaches or chronic stomachaches). They also may miss out on some of the fun of childhood because they are overly focused on academic success. It's important for these children to hear, early and often, that you love them for who they are, not for their accomplishments.
05.Your child works hard, but does much better in some subjects (say, math) than in others (say, reading). While it is completely normal for children to have academic strengths and weaknesses, if one or more subjects are proving to be an intense struggle, it may be a tip off to a learning disability.
06.Your child simply doesn't care about school work. It would be great if all children found schoolwork endlessly fascinating, but that simply isn't the case. For better or worse, part of what children learn in school is the ability to work on things that don't interest them very much. A child who doesn't care about school ought to be able to do passable work and still have plenty of time to do the things that really interest him (computers, sports, stamp collecting, etc.). When a child who says that he "doesn't care" also doesn't do any work, the poor attitude may be covering up Attention Deficit Disorder (ADHD), a learning disability, or perhaps even depression.
07.Your child is bored a lot of the time in school. Some teachers are more exciting than others, but persistent boredom in several different classrooms suggests something other than just lackluster instruction. Other potential causes to consider include a learning disability, ADHD, or giftedness. Children who pick up information and skills particularly quickly often face both social and academic challenges. A school learning problems assessment often can help identify giftedness, as well.
08.Your child complains that she has "no friends at school." If you only hear this every once in a while, chances are your child is just reacting to the normal social disappointments and strains that come with school life. If you hear it consistently, however, take note: Having friends and getting along is a tremendously important part of the school experience. A child who is struggling in this arena needs help.
09.Your child does his homework, but only after you nag, yell, and threaten him with punishment. This is a very common trap that parents fall into: The more responsibility they take for insuring that their child's homework gets done, the more irresponsible their child becomes. As a remedy, consider allowing your child to experience the consequences of his own actions (or lack of action) on the homework front. Turn the responsibility back over to him. Parents are often surprised to see their "irresponsible" children begin to take charge of their homework once the adults let go.
10.Your child never seems to have enough time to do her homework. Sometimes the problem is a learning disability as discussed above. But many children these days are simply overscheduled. They may have softball two nights a week, music lessons, dancing, Sunday school, and perhaps a school play! These children may need help setting priorities and saying "no." In the end, children who take on too much are not necessarily more successful. Although it may seem frivolous to leave a child with what an adult might dismiss as "nothing to do," some of the most important learning takes place when children are left to their own devices to wonder, daydream, and explore.
01. Your child works extra hard on homework, but still gets C's and D's. A temporary dip in grades can be normal and due to some fleeting problem, but a habitual disconnect between earnest work habits and good grades should make you suspect that your child might have an undetected learning disability.
02.You find that your child is constantly distracted while doing his homework. Sometimes homework problems are just a matter of needing a snack or a little time to play. Occasionally, a change in venue helps-some kids concentrate better tucked in their rooms away from any possible distraction, others have an easier time buckling down if they sit at the kitchen or dining room table while Mom or Dad bustles around fixing dinner. But if these measures don't help, think about Attention Deficit Disorder (ADHD), a learning disability, or one of the conditions that mimics ADHD.
03.Your child usually does his work, but often can't find it when it's time to turn it in. Try some common-sense approaches to getting organized, but if these don't work, note that disorganization that severely undercuts a child's performance is a possible sign of ADHD.
04.Your child works hard and usually gets A's. The problem is, she seems overly upset at the prospect of getting anything less than an A. Children who are perfectionists sometimes suffer from stress-related symptoms (such as headaches or chronic stomachaches). They also may miss out on some of the fun of childhood because they are overly focused on academic success. It's important for these children to hear, early and often, that you love them for who they are, not for their accomplishments.
05.Your child works hard, but does much better in some subjects (say, math) than in others (say, reading). While it is completely normal for children to have academic strengths and weaknesses, if one or more subjects are proving to be an intense struggle, it may be a tip off to a learning disability.
06.Your child simply doesn't care about school work. It would be great if all children found schoolwork endlessly fascinating, but that simply isn't the case. For better or worse, part of what children learn in school is the ability to work on things that don't interest them very much. A child who doesn't care about school ought to be able to do passable work and still have plenty of time to do the things that really interest him (computers, sports, stamp collecting, etc.). When a child who says that he "doesn't care" also doesn't do any work, the poor attitude may be covering up Attention Deficit Disorder (ADHD), a learning disability, or perhaps even depression.
07.Your child is bored a lot of the time in school. Some teachers are more exciting than others, but persistent boredom in several different classrooms suggests something other than just lackluster instruction. Other potential causes to consider include a learning disability, ADHD, or giftedness. Children who pick up information and skills particularly quickly often face both social and academic challenges. A school learning problems assessment often can help identify giftedness, as well.
08.Your child complains that she has "no friends at school." If you only hear this every once in a while, chances are your child is just reacting to the normal social disappointments and strains that come with school life. If you hear it consistently, however, take note: Having friends and getting along is a tremendously important part of the school experience. A child who is struggling in this arena needs help.
09.Your child does his homework, but only after you nag, yell, and threaten him with punishment. This is a very common trap that parents fall into: The more responsibility they take for insuring that their child's homework gets done, the more irresponsible their child becomes. As a remedy, consider allowing your child to experience the consequences of his own actions (or lack of action) on the homework front. Turn the responsibility back over to him. Parents are often surprised to see their "irresponsible" children begin to take charge of their homework once the adults let go.
10.Your child never seems to have enough time to do her homework. Sometimes the problem is a learning disability as discussed above. But many children these days are simply overscheduled. They may have softball two nights a week, music lessons, dancing, Sunday school, and perhaps a school play! These children may need help setting priorities and saying "no." In the end, children who take on too much are not necessarily more successful. Although it may seem frivolous to leave a child with what an adult might dismiss as "nothing to do," some of the most important learning takes place when children are left to their own devices to wonder, daydream, and explore.
Source: by Robert Needlman, M.D., F.A.A.P.
Nikmat Mencipta - The Joy of Originating
Salam Bahagia...
Kepuasan ialah tujuan dan puncak segala usaha manusia. Kepuasan yang amat ketara dan mendalam ialah nikmat yang terhasil daripada mencipta sesuatu, lebih-lebih lagi jika perkara atau bahan yang dicipta itu mendatangkan faedah kepada masyarakat dan negara. Sir Wilfred Grenfell mengatakan, " Real joy comes not from ease or riches or from the praise of men, but from doing something worthwhile..." Dalam melaksanakan tugas sebagai penjawat awam, ada kalanya dengan sedikit minat dan kreativiti, kita boleh mencuba untuk mempercepatkan sesuatu proses kerja dengan mencipta satu kaedah baru, barangkali proses kerja yang memakan masa satu minggu misalnya, boleh dipendekkan menjadi 2 hari dengan sistem yang kita cipta. Di situlah datangnya kepuasan dan nikmat atas usaha kita itu. Amalan positif yang terbit dari nilai ini ialah:
01. Merasa puas kerana sesuatu idea atau cadangan dapat dilaksanakan dan dimanfaatkan
02. Sentiasa berada dalam cabaran intelektual
03. Sentiasa mencari idea dan kaedah baru dalam menyelesaikan masalah
04. Over-zealous dengan pekerjaan
05. Gembira melihat wujudnya idea dan kaedah baru alam pentadbiran
06. Senang 'bermain' dengan idea dan berani mencuba
Amalan negatifnya pula:
01. Berpuashati dengan kedudukan yang sedia ada
02. Takut menemui kegagalan
03. Memandang remeh usaha orang lain
04. Pemikiran tidak dinamik
05. Mempertahan status quo secara membuta tuli
06. Tidak suka pembaharuan
07. Tidak sabar dalam penciptaan baharu
Kepuasan ialah tujuan dan puncak segala usaha manusia. Kepuasan yang amat ketara dan mendalam ialah nikmat yang terhasil daripada mencipta sesuatu, lebih-lebih lagi jika perkara atau bahan yang dicipta itu mendatangkan faedah kepada masyarakat dan negara. Sir Wilfred Grenfell mengatakan, " Real joy comes not from ease or riches or from the praise of men, but from doing something worthwhile..." Dalam melaksanakan tugas sebagai penjawat awam, ada kalanya dengan sedikit minat dan kreativiti, kita boleh mencuba untuk mempercepatkan sesuatu proses kerja dengan mencipta satu kaedah baru, barangkali proses kerja yang memakan masa satu minggu misalnya, boleh dipendekkan menjadi 2 hari dengan sistem yang kita cipta. Di situlah datangnya kepuasan dan nikmat atas usaha kita itu. Amalan positif yang terbit dari nilai ini ialah:
01. Merasa puas kerana sesuatu idea atau cadangan dapat dilaksanakan dan dimanfaatkan
02. Sentiasa berada dalam cabaran intelektual
03. Sentiasa mencari idea dan kaedah baru dalam menyelesaikan masalah
04. Over-zealous dengan pekerjaan
05. Gembira melihat wujudnya idea dan kaedah baru alam pentadbiran
06. Senang 'bermain' dengan idea dan berani mencuba
Amalan negatifnya pula:
01. Berpuashati dengan kedudukan yang sedia ada
02. Takut menemui kegagalan
03. Memandang remeh usaha orang lain
04. Pemikiran tidak dinamik
05. Mempertahan status quo secara membuta tuli
06. Tidak suka pembaharuan
07. Tidak sabar dalam penciptaan baharu
Sumber: Intan Malaysia, 1992
Subscribe to:
Posts (Atom)