Sunday, November 3, 2013

Peperiksaan

Salam Bahagia...

Sekarang bulan November 2013. Peperiksaan UPSR dan PMR telah tamat tempoh hari mengikut jadual. Beberapa hari lagi, SPM dan STPM bakal bermula. Dan dengan itu menandakan titik permulaan perjuangan anak-anak pelajar, disertai doa harapan ibubapa serta para guru. Dalam masa yang sama, kita tidak dapat tidak melarikan diri dari alam peperiksaan. Ini saya nyatakan khususnya tentang pelaksanaan PBS. Tahun ini tahun kedua PBS dijalankan untuk pelajar sekolah menengah dan tahun ketiga pula untuk murid sekolah rendah.
Sehingga kini, keluhan demi keluhan, kritikan dan rasa tidak puas hati dilontarkan oleh para guru terhadap PBS Ting 1 dan Ting 2 ini. Sebabnya? Bermacam sebab yang pihak KPM/LPM sudah sedia maklum dan ketahui. Hari ini pun kalau kita ke halaman SPPBS, ada dikeluarkan kenyataan bahawa PBS akan ditutup mulai 30 Nov 2013 dan akan dibuka pada 01 Januari 2014 untuk kerja-kerja penyelenggaraan. Pentaksiran yang belum dimasukkan bagi tahun 2013, boleh lah tunggu sehingga 01 Januari 2014. Cerita pentaksiran tidak dapat dimasukkan, pentaksiran yang dimasukkan pula 'hilang', susah nak masuk web SPPBS dan seribu satu macam masalah sudah saya dengari selaku Setiausaha Peperiksaan Sekolah. Apa yang saya boleh buat? Selain dari menyakinkan mereka bahawa semua kesulitan ini adalah bersifat sementara, usaha juga dibuat untuk menghubungi Meja Bantuan SPPBS untuk menyatakan masalah. Setakat itu sahaja kemampuan.
Pernah tak pihak pengendali sistem SPPBS melayari FB? Dengan beratus juta pelayar FB, tak pernah pun kita hadapi masalah-masalah sistem atau teknikal tapi untuk mengendali satu kumpulan guru yang tak sampai 50,000 orang yang berurusan dengan SPPBS, banyak sangat  halangan dan kekangan. Tambah pula, ada pesanan-pesanan yang menghendaki kita menggunakan browser browser tertentu sahaja. Hmmm..canggih apa la sangat SPPBS ni? Menyulitkan dan merumitkan pengguna. Tahun ni  dah masuk tahun kedua bagi Tingkatan 2 PBS ni. Sejak hari pertama saya mengendalikan PBS iaitu tahun 2012 dan sampai lah hari ini, masalah teknikal belum lagi mampu diselesaikan oleh KPM. Penat saya menjawab kepada guru-guru saya.
Ini belum lagi saya menyentuh bagaimana pelaksanaan PBS di sekolah. Itu lain kali aje.

Salam.

Sunday, July 22, 2012

PPSMI & MBMMBI

Salam Bahagia,
Berikut adalah intipati temubual dengan pelajar kolej swasta yang akan menyambung pengajian ke luar negara. Ini adalah pandangan peribadi.
These are the following questions that will be asked during the interview session.
1. What are the main causes of the implementation and abolition of teaching and learning of Science and Mathematics in English (PPSMI) in Malaysia?

PPSMI (also known as ‘English for Teaching Mathematics and Science’ – ETEMS) was the brainchild of Tun Dr Mahathir Mohamad, by-then the Prime Minister of Malaysia. The policy was introduced in 2003. As a government policy, it aimed at improving the command of English language among Malaysian students, both in primary and secondary schools. The policy stresses on use of English as the medium of teaching Mathematics and Science as opposed to the Malay language (Bahasa Melayu) used before. The Malaysian Cabinet had decided to implement PPSMI, resulted from the meeting held on the 19th of July 2002. The policy will take effective with Primary 1 pupils an Secondary Form 1 students, who will starting their schooling sessions in 2003. According to the stages, the primary 1 (Year 1) pupils will complete the stage I 2008, while for the Secondary Form 1 students, in 2007.

Among the rationale for this implementation:

1. Government’s concern on the nation’s human capital development towards achieving the standard of a developed country, as well as an early preparation to compete in the era of globalization. Therefore, it is known that the field of these two subjects play an important role in the progress and development of a country. Innovations and discoveries mostly happen rapidly and information access is in the English language.

2. As an international language, the mastery in English language would allow easy access to information in these fields.

To strengthen the policy, the learning packages of PPSMI consist of the followings:

• Textbooks: Given to students as the basic source for learning on concepts and skills in Science and Mathematics.

• Activity Books: Given as supplementary material for students to practice their understanding of the concepts learned from textbooks. These "Buku Latihan dan Aktiviti" or "BLA" were provided for students of Year 1 only.

• Teacher's Guide: Material prepared for teachers as reference and guide to plan and implement effective teaching of the Science and Mathematics.

• MyCD or "Pupil's CD-ROM": "BLA" in the form of multimedia presentations recorded in compacts discs and included with every Activity Book. The contents consists of an interactive games and simulators as well as electronic tests.

• Teacher's CD-ROM: This material was meant to help teachers to plan and implement effective teaching of the Science and Mathematics. Among the contents are questions banks, additional activities as well as URLs to websites with relevance to the subject. These CDs are included in the Teacher's Guide.

• Science Practical Book: Published to ensure that Science are taught not only in theory but also in practice.

• Glossary Book: A reference guide containing definition to terms pervasive in Science and Mathematics.


• Critical Allowances: 10% for non-graduate teachers and 5% for graduate teachers who are teaching the subjects.

• In house trainings/Courses: Teachers teaching the subject will attend ‘a compulsary 3 week crash course’and further courses. They will also sit for a competency test.

• Trainers/Coaches: English language teachers were appointed as the ‘JU’ (Jurulatih Utama ETEMS ) to conduct the courses/trainings.They were also involved as trainers for various supporting trainings/courses as ‘Buddy System’, Coach/Coachee etc.



2. What are the advantages of the abolition of teaching and learning of Science and Mathematics in English (PPSMI) to our young generation?

Malaysian students will learn the subjects back in Malay language and in their mother tongue in SJK C and SJK T schools. It’s vague when talking about the advantages of the abolition of PPSMI to our young generation. Students learn various subjects in Malay language. They use the language most of the time. They learn English (and sometimes use the language) only for a period or two in a day compare to Malay language. So, I wont say it as an advantage.

3. What are the disadvantages of the abolition of the teaching and learning of Science and Mathematics in English (PPSMI) to our young generation?

The generation is at a lost of a golden oppurtunity learning English. Primary school stage is a suitable platform for learning language. There is a chance for our generation to master English language through the teaching of Mathematics and Science. By abolishing the policy, the generation lost an oppurtunity to master a good language. Not only the students, but also the teachers. During the policy held, it also contributed for the teachers to enhance their English language proficiency and competency. Eventhough they are not a perfect speaker of the language, but a least there is a self satisfaction learning the language.





4. Do you think the “MBMMBI” contributes to the abolition of the teaching and learning of Science and Mathematics in English (PPSMI)?

In our educational system, most of the policies were determined by political inceptions. Least is considered about the objective of education itself. The PPSMI policy is not a failure, it was just discontinued and misleaded to succumb to various pressures. The MBMMBI policy did not contribute to the abolition of PPSMI, in fact it does not contribute to anything so far. It only focusing to ‘train’ teachers to become ‘better teachers’ teaching the subjects. As a comparison to PPSMI, the policy is an oppurtunity to all the main stake holders ( the students and the teacher) to learn and to use the language). While MBMMBI is just another policy, (again by political influences and pressures). MBMMBI stands for ‘Memartabatkan Bahasa Malaysia, Memperkasakan Bahasa Inggeris’ – ‘To Uphold Bahasa Malaysia and To Strengthen the English Language ‘ as been claimed. As seen in our educational system, we were always “uphold” Bahasa Malaysia. All the subjects (except for language subjects) are been taught in Bahasa Malaysia ( in secondary schools only, - but SJK C and SJK T schools are allowed to use their mother tongue: this is rather “unique”, and opposing to the Article 152 of the constitution).

5. Do you think the government has raise enough awareness?

To whom? To the public? If for the public, Our Malaysian public do not give a damn to any of the policies, PPSMI or the MBMMBI. Because there is no any clear interest of the public of the policies. The only groups which would like to lit fire on the issue will be the NGOs, which claim that they representing such and such proportion of the people. Now, who, on the earth, would be paying attention to the Ministry’s claim that they are training and giving courses to teachers so that they will be a better Bahasa Malaysia and English Language teachers? Parents? Parents are just people who just want to provide a good education oppurtunity to the children. They do not care about the courses attended by the teachers. They do not really mind whether the children are learning Mathematics and Science in whatever language. But, they, of course will be very proud if their 6 or 7 year kid can utter a few English language sentences in front of the friends and relatives or in public. The ‘awareness’ is not important at all. It’s only applicable for teachers who are involved.

6. Regarding this issue, what do you think will happen in the next ten years?

In next ten years, the educational gap between urban and rural students, and among students of different races will continue to enlarge. Certain students will have better access to better education. Rich families, educated families, affortable families of course. Sending the children to overseas, even for tertiary education will be a trend. And for next ten years, nothing will happen. If it is, it’s only ‘rebranding’ and ‘renaming’of certain policies or even approaches in teaching methodologies. The standard of English language of Malaysian students will continue to decline especially the Malays. The government is very proud to announce awesome figures of Malay students entering local public universities of their excellent results in public examinations but try to have a conversation in English with the graduates. And in the next ten years, insurance policies, banking documents such as hire purchase agreements, law documents, business related documents, innovations and discoveries, sign boards and such, will continue use English language and other language (not Malay) but no NGOs will come forward to backup ‘To Uphold Bahasa Malaysia’ policy then. They only concern when the earlier policy (PPSMI) ‘tried’ to provide a base and oppurtunity for our young generation to learn and master the language through PPSMI. Now, this is the generation in next coming ten years will ask their fellow colleagues and their former English lecturers/teachers to interpret the documents to their Bahasa Malaysia. And it is not surprising if the next coming policy will require teachers to use Bahasa Malaysia to teach English Language.

Monday, March 19, 2012

PBS

Salam Sejahtera..
Sejak kebelakangan ini sudah nampak sistem penilaian dan peperiksaan pendidikan negara kita menunjukkan perubahan (sayugia diingatkan bahawa perubahan tidak semestinya membawa kemajuan atau dicanangkan sebagai kemajuan - pandangan peribadi). Konsep penilaian dan peperiksaan mula diambil alih oleh istilah pentaksiran. Sesuatu yang saya kira amat bagus sekali. Apa yang saya kagumi ialah bukan hanya proses pentaksiran yang merangkumi TAhun 1 hingga Tingkatan 6, tetapi juga medium pengumpulan data atau rumusan pentaksiran. Kita didedahkan dengan SAPS, SPPBS dan lain-lain instrumen. Dan lagi satu yang hangat di sekolah ialah APDM. Semuanya yang hanya memerlukan 'klik', 'klik' dan 'klik'.
Ada perkara yang merunsingkan orang2 berdarah peperiksaan seperti saya ini, dan juga sub ordinat saya. Antaranya ialah:
1. Keselamatan sistem online
2. Ketidakakuran sistem
3. Dan paling kami kecewa tetapi selalu berjaya menjadi topik utama kami senjakala ialah kutukan kami terhadap KPM (harap maaf) iaitu setiap kali ada aplikasi baru yang dibangunkan alasan lapuk diberi apabila sistem tak berupayaan atau membuat kerja yang sepatutnya sistem itu buat ialah....."Harap Maaf, server sibuk!!...Vendor/juruteknik yang dilantik sedang berusaha untuk mengatasi keadaan.
Hmm....kalau ikut istilah orang Sabah.."bikin panas" alasan2 sebegini. Tak pernah kah KPM belajar? Dah tahu nak buat benda-benda high tech, tapi selalunya tak pernah "PERFECT AT THE FIRST TOUCH". Kenalah berbagai pihak membuat kecaman atau aduan, baru lah clear online.
Berkisah dengan pentaksiran berasaskan sekolah bagi Tingkatan 1, selain dari mata pelajaran KHB yang saya amat puji komponen pentaksirannya sudah ada dalam talian, bagaimana pula bagi subjek yang lain? Belum sampai lagi ke tempat kami? Dah nak hujung bulan 3 dah ni. Sudah tu dihilangkan pula KOMPONEN PENGISIAN MARKAH BAGI TINGKATAN 1 /2012 di SAPS, cikgu-cikgu dah start merungut. Ini Tak lama lagi ibubapa pulak la. "Kalau dah tahu PBS online bagi subjek lain selain KHB belum lagi sedia, apalah salahnya diteruskan juga "on" SAPS bagi Tingkatan 1? Kenapa lah benda tu susah sangat.... " Ini bukan kata-kata saya, cuma petikan keluhan rakan setugas. Tambah tension lagi tetiba bila pendaftaran pelajar Tingkatan 1/2012 di SPPBS berdasarkan no kp berkesudahan dengan "NO KP TIDAK DITEMUI". Kata hari tu, data diambil dari JPN, takkanlah 1/4 pelajar kami ini KPnya palsu, satu lagi rungutan dari SU sekolah sebelah. Sekolah saya pun sama juga. Rupa-rupanya ada kawan bagitahu.."cuba u tengok..kalau pelajar yang lahir dari bulan Jan hingga Jun, InsyaAllah ada datanya, dan lepas Bulan Jun tu, memang tiada data...dia lahir kat tepi pantai kot" Laaaaa.....nak buat mcmamana ni? Hm, dia kata kena daftar pakai nombor surat beranak..Pulak dah....... Dan nak buat cerita lagi, surat beranak kat Sabah ini ada dua nombor, satu di depan, satu di belakang....mana satu nak ikut pulak dah?? Nombor di depan ialah nombor bilangan anak itu dilahirkan bagi satu-satu tahun tersebut bagi satu kawasan pendaftaran, Contohnya, katakanlah di daerah Kota Belud ada 150 kelahiran pada tahun 1999, maka catatan di depan ialah bermula 1/99, 2/99, 3/99 hinggalah 150/99. Maka daerah Kota Kinabalu pun begitu juga, dan daerah daerah2 lain., so, kalau ada nombor 121/99 di Kota Belud, memang ada juga nombor yang sama di Kota Kinabalu, di Tawau, di ranau.....dan semua daerah wilayah pendaftaram...adui, "bikin panas', kan. Tetapi kalau ikut nombor siri Surat lahir itu yang tertera di belakang, yang ada 6 angka tersebut, itu merupakan nombor siri yang tiada duanya sebab berpunca dari dari satu sumber cetakan iaitu dari JPN Sabah. (makluman: Surat lahir format baru tiada masalah ini) Kalau dirujuk dari SMM sebelum ini, memang bikin haru, ada bermacam gaya pengisian nombor surat beranak. Tak de sapa yang kisah. Di sekolah saya pun, bermacam cara dah dibuat dan dimaklumkan kepada guru kelas agar buat pengemaskini data, hmm...siapa yang kisah? "Ada kukisah"??? itulah responnya.
Kesimpulannya apabila nak dilaksanakan sesuatu perubahan atau nama kemajuan atau bunyi canggihnya iaitu "Transformasi Pendidikan"....cuba pergi ke ground root. Jgn asyik nak hentam sekolah dan guru bila mendapati ada kepincangan dalam apa jua perubahan transformasi pendidikan.

Wassalam.

Thursday, September 15, 2011

Amalan Senyum

Salam Bahagia...

Saya senyum tersipu-sipu termasuk senyum kambing apabila membaca surat (arahan?) pekeliling MAMPU (rujuk bahagian pekeliling di KPM ) yang menggariskan dengan panjang lebar tentang amalan senyum kakitangan kerajaan.

Senyuman merupakan satu proses fitrah yakni semulajadi yang terbit dari hati seseorang. Ianya mungkin terbit di kala seseorang itu gembira atau ada sesuatu yang menggembirakan hati seseorang. Senyuman yang dipaksa pula umpama gula, rasanya manis tapi boleh mencetuskan penyakit.

Balik pada pekeliling dan arahan MAMPU yang kemudiannya dipanjangkan kepada semua Kementerian (termasuk KPM), yang bertarikh pada tahun 2010, Pengarah MAMPU mengulas amalan senyum berdasarkan banyak aspek iaitu dari konteks perkhidmatan yang diberikan oleh kakitangan kerajaan yang terlibat secara tidak langsung dengan counter service dan yang bersemuka terus dengan orang awam.

Pokoknya ialah semua kakitangan kerajaan hendaklah mengamalkan konsep senyum apabila memberi perkhidmatan mereka. Saya setuju 100%. Sejuk hati kita apabila mendapatkan perkhidmatan di kaunter kerajaan. Semuanya "menyenyumkan" diri masing-masing. Ikhlas? Wallahuahlam.

Apabila balik rumah, saya terfikir......hmm...perkara yang sepatutnya jadi fitrah manusia, perkara yang sepatutnya berlaku secara semulajadi dan ikhlas, perkara yang sepatutnya TIDAK perlu disuruh, kini perlu di arah-arah pula......siap dengan ada pekeliling sekali. Tak lama lagi mungkin ada pekeliling yang lebih detail untuk kakitangan awam kita: cara nak ketawa, cara nak menguap, cara nak kentut dan lain-lain cara.

Di mana silapnya bila generasi atau rakyat kita semakin hilang nilai-nilai hidup yang sepatutnya berlaku secara semulajadi? Sehinggakan moral pun dijadikan satu matapelajaran. Moral diajar di sekolah? Sekarang sivik pun diajar. Saya lebih suka Sivik daripada Moral. Sebabnya ialah sudah jadi satu trademark dalam sistem pendidikan kita iaitu apabila seorang pelajar yang mengambil Moral, pelajar itu ialah bukan Islam. So, Moral hanya untuk pelajar bukan Islam. Pelajar Islam tidak perlu moral?

Kalau Sivik, ianya untuk semua. Saya masih ingat lagi Pendidikan Sivik semasa saya di Darjah Tiga pada tahun 1977. Antara yang saya masih ingat ialah jangan buang sampah merata tempat, jangan rosakkan kemudahan awam dan cara-cara menggunakan tandas.

Entahlah....saya pun masih mencari apa yang hebat dalam sistem pendidikan kita.

Jangan lupa senyum.

Sunday, September 11, 2011

Etika Keguruan

Salam Bahagia...

Salah satu aspek dalam etika keguruan ialah menjaga kepentingan rakat sejawat; yakni dalam apa jua keadaan, kita diminta agar menjaga kebajikan, kepentingan dan maruah rakan sejawat.  Tetapi manusia tetap manusia. Biasanya kita mendengar istilah seperti 'tikam dari belakang', gunting dalam lipatan', 'api dalam sekam' dan lain-lain yang membawa maksud seseorang yang amat manis tingkahlakunya di hadapan kita tetapi di belakang kita, kawan sebegini lah yang menjadi dalang merosakkan reputasi seseorang.
Persoalannya ialah sejauh mana kita menjaga maruah rakan sejawat? Dalam perkara apakah yang sepatutnya kita menjaga rakan sejawat? Sebagai seorang guru, kita lazimnya amat kaya dengan pelbagai cerita dan kisah berbentuk nasihat yang kita sampaikan kepada anak pelajar. Contohnya, dalam aspek kawan dan rakan, kita beritahu pelajar yang kawan yang baik dan ikhlas ialah kawan yang menegur dan menasihati kawannya apabila berlakunya kepincangan, melakukan kesilapan/kesalahan, membimbing/mengajar/menunjuk ajar/berkongsi idea/pendapat dengan  mereka sedikit sebanyak apa yang kita rasa baik. Tiada seornag pun guru (saya rasa) yang menyampaikan di sebalik kenyataan di atas.
Tapi saya musykil juga, apa yang kita ajar anak-anak murid kita itu, dapat kita laksanakan dalam kehidupan harian kita? Sejauh mana kita ikhlas dan jujur dalam menegur dan menasihati rakan setugas apabila kita nampak ada yang tidak betul?
Kita harus duduk dan memikirkan hal hal sebegini sekali sekala.

Selamat Bertugas.