Monday, January 25, 2010

Daulat Tuanku

Salam semua..

Sembah Takziah kepada kaum kerabat Almarhum Sultan Iskandar di atas kepulangan baginda Sultan ke Rahmatullah.
Sembah Takzim dan Tahniah juga kepada Sultan Ibrahim atas kemashyuran Baginda sebagi peneraju takhta Negeri Johor...Daulat Tuanku.

Cerita-cerita tentang Raja & Sultan sentiasa menggembirakan hati saya..secara peribadi...sebab Raja & Sultan adalah simbol negara. Negara kita Malaysia amat unik dari segi ini. Raja & Sultan juga payung negara. Tak perlu la nak ulas lanjut tentang fungsi payung, semua kita tahu.

Disebalik mengikuti permakaman baginda Almarhum Sultan Iskandar, hati saya agak tesentuh juga melihat DYMM Baginda Sultan Mizan. Walaupun kesihatan baginda tidak berapa mengizinkan, Baginda menggagahkan diri turut hadir, malah Baginda berdiri agak lama juga dalam majlis permakaman tersebut.

Saya berpendapat institusi Raja kita harus malah wajib dipertahankan oleh semua yang menggelar diri mereka warganegara Malaysia. Tidak menjadi kesalahan. Dalam menjalani kehidupan kita seharian, perkara-perkara sebeginilah yang menjadi 'top-up' nilai kita sebagai seorang warganegara. Tukang kebun sekolah saya, (keturunan etnik India) sewaktu saya bersekolah rendah di SRJK Inggeris 2, Jalan Semenyih, Kajang, selalu bersama-sama dengan kami semasa menyanyikan lagu Negaraku. Dia pun nyanyi bersama. Tak ada yang istimewanya...cuma yang istimewanya....setiap kali sampai baris...."Raja kita, selamat bertakhta".....kami selalu nampak air matanya mengalir.

Daulat Tuanku
Daulat Tuanku
Daulat Tuanku

No comments:

Post a Comment