Tuesday, January 26, 2010

Sekolah Prihatin

Salam bahagia...

Sudah masuk tahun ke 8, saya menghantar anak-anak saya ke SK St Edmund. Anak sulung saya, kemudian anak kedua saya dan juga anak bongsu saya. Rasanya sekolah ini antara yang agak baik di daerah ini, maka tidak hairanlah ia menjadi pilihan ibubapa. Guru-gurunya ramai yang berdedikasi dan berkomitmen tinggi. Justeru ianya merupakan antara aset utama sekolah ini. Rata-rata ibubapa yang menghantar anak-anak ke sini terdiri daripada golongan profesional, pegawai tinggi kerajaan, pegawai-pegawai kerajaan, orang-orang yang agak kaya-raya, anak peniaga dan sebagainya. Dulunya Pejabat Pelajaran Daerah dan juga Pejabat Pendidikan PBU terletak tidak sampai 200 meter dari sekolah ini (sekarang tidak, PPD sudah berpindah lokasi).

Apa yang boleh dipertingkatkan ialah sistem kenderaan ibubapa dan juga jalanraya ke sekolah ini. Pada tahun lepas, ketika ibubapa sibuk nak mengambil pulang anak-anak dari sekolah ini, maka sibuklah juga kontraktor yang sedang menjalankan kerja-kerja menampal jalan....ingatkan seluruh jalan akan diturap, hmmm..tidak juga. Ingatkan semua rekahan dan lubang akan diturap....lagi lah tidak. Kerja dijalankan acuh tak acuh. Ibubapa yang setiap hari menghantar dan mengambil anak-anak dapat merasakan sendiri.

Kedua..cara ibubapa menunggu anak-anak. Pihak sekolah seboleh-bolehnya mengemukakan rayuan kepada Pegawai Daerah atau pihak JKR atau yang berkenaan untuk membuat garisan jalan agar lebih bersistematik. Ibubapa pula boleh disarankan agar menggunakan satu sistem menghantar dan menunggu anak yang lebih selamat dan bersistematik. Kadang-kadang risau juga bila ada lori dan juga kenderaan lain yang rasanya macam tidak mempedulikan murid-murid sekolah apabila melalui kawasan ini. Ada jalan lorong yang bersebelahan sekolah ini yang merupakan jalan utama. Itu yang merisaukan apabila pemandu yang menggunakan jalan tersebut tidak berhemah. Cubalah PIBG dan sekolah ambil sesuatu tindakan.

Masih juga tentang jalan. Kali ini di SMK Pekan KB2. Sekolah besar, cantik, berpotensi untuk lebih cemerlang. Pelajar-pelajarnya kian bertambah. Cerita yang sama juga. Di waktu puncak iaitu 6 40 pagi dan juga 1 10 tengahari...boleh dilihat kenderaan menuju sekolah ini berbaris panjang. Pengawal tidak membenarkan kenderaan luar memasuki kawasan sekolah. Satu tindakan yang baik. Di luar ada disediakan kawasan menunggu. Tapi....semua orang mahu cepat, termasuk saya. Jalan dua lorong iaitu masuk dan keluar dari sekolah ini bertukar jadi jalan satu lorong..apabila kenderaan diletakkan kiri kanan...Dulu tidak ketara..sebab pelajar tidak ramai tetapi kini pelajar kian bertambah, maka kenderaan juga bertambah.

Pihak pentadbiran sekolah harus memikirkan satu kaedah untuk jangka masa panjang, jangan terlepas pandang, ajak PIBG dan lain-lain berbincang, masalah boleh diselesaikan.

No comments:

Post a Comment