Monday, January 25, 2010

Tonggak 12

Salam semua..

Kita Kakitangan kerajaan. Dalam pentakrifan kakitangan kerajaan, umum mengetahui kita akur dengan perintah "Government Of The Day". Tak kira lah siapa yang memerintah, kita kena akur dengan konsep "Government Of The Day".

Sekarang ini, cuba kita lihat ke dalam hati nurani kita, secara ikhlas...kita rendahkan ego kita sikit...jawab pada persoalan "sejauh mana kepatuhan kita pada kerajaan?" Kalau kita baru masuk perkhidmatan awam...pernah kah kita rasa bersyukur? (padahal ada setengah kawan2 saya asyik mengutuk kerajaan, itu cerita lain). Ataupun setelah sekian lama berada dalam perkhidmatan kerajaan, di mana kita sekarang? Ada setengah kakitangan kerajaan cenderung menyalahkan kerajaan, ini tak betul, itu tak betul....Ini seolah-olah meludah ke langit...sebab kita mungkin lupa bahawa kita juga merupakan satu komponen kecil dalam keseluruhan perkhidmatan. Kita mungkin berlainan jabatan dan jawatan..tetapi kadang-kadang kita juga secara sedar tak sedar menyumbang kepada kekurangan ini.

Kadang-kadang saya hilang hormat terhadap golongan-golongan ini...........asyik mencari kesilapan kerajaan......tapi tak segan silu beratur di ATM nak ambik gaji. Bila ditanya, dijawab pula..."Duit ini hasil penat lelah bekerja...bukannya free"...

Hmmm..... Ya lah tu....baaaaanyak betul lah kerja dan sumbangan U untuk kerajaan.

No comments:

Post a Comment